Cilt: 1 Sayı: 2, 31.12.2021

Yıl: 2021

Siirt Eğitim Dergisi (SED), Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi yayın organıdır. Dergi yılda iki sayı olarak (Haziran ve Aralık) ve elektronik ortamda yayımlanmaktadır. Hakemli ve bilimsel bir dergi olan SED, erişim yaklaşımını açık erişim olarak benimsemektedir. Dergide yayımlanacak olan makaleler editör kurulu ön incelemesinden geçtikten sonra hakem kurulu tarafından değerlendirilme sürecine geçilir. Bu süreçte makaleler, Hakem Kurulu tarafından çifte körleme yöntemiyle bilimsel olarak değerlendirilir. Makalelerde yer alan fikir, görüş, düşünce, öneri vb. ilgili yazarların sorumluluğundadır. Dergiye makale kabulü veya süreç işlemleri ile ilgili herhangi bir işlem ücreti talep edilmemektedir.

Siirt Eğitim Dergisi (SED), eğitim bilimleri temel alanlarında bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılarak gerçekleştirilen araştırmaları yayımlamaktadır. Derginin temel amacı; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi, Eğitim Bilimleri, Güzel Sanatlar Eğitimi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Özel Eğitim, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Sosyal Bilimler Eğitimi, Temel Eğitim, Türkçe Eğitimi, Yabancı Dil Eğitimi alanlarında eğitim sürecinin ve çıktılarının iyileştirilmesine katkıda bulunmaktır.

Aşağıda belirtilen araştırmalar SED’in amaçları doğrultusunda yayım kapsamındadır:
        • Eğitimin her kademesinde yer alan sorunları ve uygulamalarını araştıran, sorgulayan ve geliştiren bilimsel araştırmalar,
        • Eğiticilerin yeterliklerini ve uygulama etkinliklerini kolaylaştırmaya yönelik bilimsel araştırmalar,
        • Eğitimin tüm alanlarıyla ilgili nicel, nitel ve karma yöntemlerle tasarlanan özgün araştırmalar,
        • Eğitimin her kademesinde yer alan öğrencilerin bütüncül gelişimlerine katkı sağlayabilecek bilimsel araştırmalar,
    • Bilimsel araştırma yöntemlerine uygun, özgün ve eğitime yönelik kuram, model, araştırma metodolojisini değerlendiren bilimsel             araştırmalar,
        • Farklı çalışma alanlarındaki araştırmacıların bir araya gelerek yaptıkları disiplinlerarası bilimsel araştırmalar,
      • Eğitim teknolojisi ve öğretim materyallerinin geliştirilmesini, sınanmasını ve öğretim etkinliklerine entegrasyonunu hedefleyen bilimsel             araştırmalar.
Dergiye gönderilen makaleler ilk olarak şekil incelemesinden geçirilir. Dergi şablonuna uygun olarak hazırlanan makaleler daha sonra ilgili editörlere gönderilir. Editörler ve Yayın Kurulu tarafından derginin yayın ilkelerine uygunluğu incelenir ve uygun görülen makaleler alan editörlerine yönlendirilir. Makaleler, alan bilgisine katkıları açısından alan editörleri tarafından incelenir ve uygun görülen makalelere hakem atanır. Ön inceleme aşamasında makalenin yayın etiğine uygunluğu, dergi yayın ilkelerine uygunluğu, bilimsel açıdan özgünlüğü ve güncelliği, eğitime katkısı, yazım kurallarına ve makale yazım şablonuna uygunluğu göz önünde bulundurulur. Gerek duyulması durumunda çalışmalar; hakemlerden gelen eleştiri ve öneriler doğrultusunda düzeltmelerin yapılması için yazarlara geri gönderilir.

Açık erişim politikası gereğince, dergi sayıları ve makaleler derginin web sayfasında yer alır ve makalelerin tam metinlerine pdf dosyası olarak erişilebilir.

Siirt Eğitim Dergisi (SED)’ne gönderilecek çalışmalar aşağıdaki kurallar doğrultusunda hazırlanmalıdır.

Sayfa Düzeni: A4 Dikey, Kenar Boşlukları (Normal) (4 yandan 2,5cm)

SED, makale sayfa sayısı veya kelime sayısı ile ilgili sınırlama getirmemektedir. Ancak yayın kurulu veya bilim kurulu çalışmanın niteliğini kaybetmeden kısaltılabileceği yönünde görüş belirtebilir.

Başlık ve Dipnotlar

Makale başlığı iki yana yaslı, 12 punto, koyu ve Times New Roman yazı tipinde, ortaya hizalı ve tek satır aralığında yazılmalıdır. Başlık en çok 15 sözcük olmalı ve bağlaçlar hariç her sözcüğün ilk harfi büyük olarak yazılmalıdır.

Çalışma kabul edildikten sonra çalışmanın yazar(lar)ının adı soyadı ortalı, koyu, 11 punto, Times New Roman yazı tipinde, soyadı büyük harflerle ve ortalanmış olarak, yazar sayısı birden fazla ise yazarlar tarafından belirlenen sırayla yazılacaktır. Yazar(lar)ın unvanıyla birlikte, çalıştığı yerin açık adı, şehir-ülke bilgisi, e-posta adresi ve ORCID numarası, başlığın altındaki yazar ismi ya da isimleriyle eşleştirilmiş dipnotlarla (*) belirtilmeli ve makalenin ilk sayfasının altındaki dipnotta yer almalıdır. Bu ekleme makale kabul edildikten sonra gerçekleştirilecektir. Yazar kimliklerinin tahmin edilmesine neden olabileceği için, yazarların makale gönderimi sırasında böyle bir dipnota yer vermemeleri gerekmektedir.

Dipnotlar için ek açıklama: Çalışma herhangi bir bilimsel etkinlikte bildiri olarak sunulmuş ise, makalenin başlığına dipnot simgesi (*) konularak, makalenin ilk sayfasının altında etkinliğin adı, yeri ve tarihi belirtilmelidir. Çalışma herhangi bir araştırma kurumu ya da fonu tarafından desteklenmiş ise, makalenin başlığına dipnot simgesi (*) konularak, desteği sağlayan kuruluşun adı, projenin numarası ve tamamlandığı tarih ilk sayfanın altında belirtilmelidir. Çalışma lisansüstü tezlerden üretilmiş ise, makalenin başlığına dipnot simgesi (*) konularak, tezin adı, danışmanın adı ve tamamlandığı tarih ilk sayfanın altında belirtilmelidir. Dipnotlardaki tüm bilgiler Palatino Linotype yazı tipinde, girintisiz ve 10 punto olmalıdır.

Öz/ Abstract

Çalışmalar Türkçe ve İngilizce dillerinde hazırlanıp gönderilebilir. Çalışmanın özünde; amaç, kapsam, yöntem, bulgular ve sonuç kısa bir şekilde yansıtılmalıdır. Türkçe hazırlanan her çalışmanın ilk sayfasında Türkçe ve İngilizce kısa özet bulunmalıdır. Kısa özet içinde kaynak verilmemelidir. Türkçe ve İngilizce özet 150-200 kelime aralığında olmalıdır. Öz/Abstract kısımları Times New Roman yazı tipinde, 10 punto, 6-0 nk paragraf aralığı ve tek satır aralığı ile yazılmalıdır.

Anahtar Sözcükler

Her kısa özetin altında, çalışmayı betimleyen 2-5 anahtar sözcük bulunmalıdır. Çalışmanın anahtar sözcükleri en az 3 en fazla 5 sözcükten oluşmalıdır.

Çalışmalarda ana bölümler sırasıyla;

Giriş

Çalışmalarda birinci düzey başlıklar, Times New Roman yazı tipinde, 11 punto, sola yaslı ve tümü büyük harf biçiminde yazılarak, tek satır aralığı, 1,25 paragraf girintisi ve 6-0 nk paragraf boşluğuna göre düzenlenmelidir. İkinci düzey başlıklar Times New Roman yazı tipinde, 11 punto, koyu, sola yaslı, her sözcüğün ilk harfi büyük olarak yazılmalıdır. Paragraf başlarında sekme (tab) tuşu, paragraf aralarında gir (enter) tuşu kullanılmamalıdır. Üçüncü düzey başlıklar ise Times New Roman, 11 punto, koyu, italik, sola yaslı, yalnızca ilk sözcüğün ilk harfi büyük olacak biçimde yazılmalıdır. Sözcük aralarında, noktalama işaretlerinden sonra bir harflik boşluk bırakılmalıdır.

Yöntem

Araştırmanın modeli, evren-örneklem/çalışma grubu, veri toplama araçları, veri toplama araçlarının geçerliği ve güvenirliği, veri toplama teknikleri, verilerin analizi, sınırlılıkları detaylandırılmalıdır.

Bulgular

Araştırmada elde edilen bulgular çalışmanın amacı doğrultusunda tablo, şekil, grafik veya resimlerle açıklanabilir.

Tartışma, Sonuç ve Öneriler

Araştırmada elde edilen bulgular ışığında ortaya çıkan ana fikirler açıklanmalı ve tartışılmalıdır. Çalışmanın bulgularına ve sonucuna uygun önerilerde bulunulmalıdır.

Bununla birlikte alanyazına katkı sağlayacak, ileride yapılabilecek çalışmalara ve uygulamalara yönelik önerilerde bulunulabilir.

Kaynakça

Kaynakça, APA 7 kaynak gösterme esasları doğrultusunda Times New Roman yazı tipiyle, 11 punto, tek satır aralığı ve 6-0 nk paragraf boşluğuna göre düzenlenmelidir.

Ekler

Ekler, kaynakça bölümünden sonra yeni bir sayfa olarak verilmelidir. Her bir ek için Ek 1., Ek 2. gibi sıralanmalıdır. Bu bölümde sunulan metinlerde, ana metinde kullanılan yazı tipi özellikleri geçerlidir

Tablo ve Şekiller

Metin içerisindeki tablo ve şekiller, örnek makale şablonu dikkate alınarak verilmelidir.

Genişletilmiş Özet/Extended Summary

Makalenin sonunda çalışmanın ingilizce geniş özetine yer verilmelidir. Bu kısım 1000 ile 1500 kelime arasında olmalıdır. Makalenin içeriğinde olduğu gibi “introduction”, “method”; “conclusion, suggestion and recommendations” başlıklarından oluşmalıdır. Extended summary kısmında da makale içinde kullanılan yazı tipi özellikleri kullanılmalıdır.

SED yazım kuralları doğrultusunda hazırlanmış örnek makale şablonuna Formlar ve Şablonlar sekmesinden ulaşabilirsiniz.

Düzeltme Çizelgesi

Makaleye ilişkin düzeltme önerileri almış olan yazar(lar), hakem raporları ile birlikte gönderilen “Makale Revizyon Raporu” üzerinde, her hakemin istemiş olduğu düzeltme/değişiklik önerilerine dayalı olarak yapılan işlemi sayfa numarası belirterek çizelgede belirtmelidir.

Benzerlik Oranı Kontrolü

Siirt Eğitim Dergisi etik durumlar, hatalar veya vazgeçmeler konusunda konuyla ilgili uluslararası alanda kabul gören ilkeleri uygulamaktadır. Dergiye gönderilen bilimsel çalışmaların yayınlanmasından vazgeçilmesini önlemek editör kurulunun kritik sorumlulukları arasındadır. Bilimsel çalışmalarda gözlemlenebilecek etik dışı davranışların hiçbir örneği kabul edilemez. Dergiye gönderilmiş bilimsel araştırmaların içeriği orijinal kaynaklardan yararlanılarak hazırlandığı yazarlar tarafından beyan edilmiştir. Bu kapsamda dergiye gönderilen makaleler intihal programı (Ithenticate)' ten geçirildikten sonra kabul edilir. Dergiye gönderilen makalenin benzerlik oranı %20' ten fazla olmamalıdır.

Etik İhlallere Karşı Alınan Önlemler

Siirt Eğitim Dergisi, “Dergi Editörleri Davranış İlkeleri”ni (COPE Code of Conduct for Journal Editors) esas alarak yayım sorumluluklarını yerine getirmeyi temel ilke olarak benimsemiştir. Bu ilke doğrultusunda editör kurulu, hakemler ve yazarlar dergi başvuru ve değerlendirme süreçlerindeki işlemlere uygun davranmayı etik kurullar kapsamında uygulamakla zorunludur. Siirt Eğitim Dergisi, başkalarına ait çalışmaları kötüye kullanma, çıkar ilişkisi gibi etik ihlaller içeren hiçbir etik dışı çalışmayı kabul edilemez olduğunu ve yasal tüm haklarının saklı olduğu bildirilir.

Aday makalelerin benzerlik oranı yazarlar tarafından dergiye yüklenmelidir. Ayrıca sorumlu yazar benzerlik oranı bildirisi dosyasını yükleyerek makalede herhangi bir intihal yapılmadığını beyan etmek zorundadır. Aday makaleler dergi sekreteryası tarafından ayrıca Ithenticate programı ile benzerlik açısından incelenmektedir. Derginin belirlediği benzerlik oranını aşan makaleler yazarlara iade edilir.
Yayınlanan makaleler için 12 ay içerisinde herhangi bir etik şikayeti durumunda editör kurulu makaleyi incelemeye almaktadır. İlgili şikayet ile ilgili belgeler editör kuruluna dergi e-mail aracılığıyla gönderilmelidir.

Siirt Eğitim Dergisi, editör kurulu, hakem ve yazar sorumlulukları ve bilimsel ilkeler başlıkları altında tek tek alıp “Dergi Editörleri Davranış İlkeleri”ni (COPE Code of Conduct for Journal Editors) ne uygun olarak yayın etiği ve kötüye kullanım bildirgesi başlığı altında aşağıda belirtmiştir.

Editörlerin Sorumlulukları

Siirt Eğitim Dergisinde görev alan editör, editör kurulu ve alan editörleri aşağıda belirtilen yayınlama kararları, gizlilik, bilgilendirme ve görüş ayrılıkları konusunda sorumluluklarını yerine getirmelidir.

Editör, dergiye gönderilen makalelerin alan editörlerinin incelenmesi ve hakemlerin değerlendirmesi sonucunda yayınlanma kararının verilmesinden sorumludur. Editörler yayınların yayınlanma sürecinde aldıkları kararlarında yazarların etnik, ırk, cinsiyet, cinsel yönelim, dinsel inanç, mezhep, uyruk, politik görüş ya da makale önerilerini dikkate almadan değerlendirirler. Editörün kararı Siirt Eğitim Dergisinin belirtmiş olduğu dergi amacı, kapsamı, çalışmanın özgünlüğü ve önemi, çalışmanın geçerliği ve güncelliğine yönelik uygunluğu esas almaktadır.

Gizlilik: Editör Kurulu, Siirt Eğitim Dergisine gönderilen bilimsel çalışmaları ilgili çalışmadan sorumlu yazar, hakemler, yayın kurulu üyeleri ve yayıncı kuruluş dışındaki kişi veya kurumlarla kesinlikle paylaşamaz.
Bilgilendirme ve Görüş Ayrılıkları: Siirt Eğitim Dergisine gönderilen bilimsel çalışmanın yayınlanmamış içeriği, yazarın izni alınmadan, editör kurulu üyeleri ve ilgili çalışmanın yayımlanma sorumluluğunu üstlenen kişiler tarafından kendi araştırma amaçlarında kullanamazlar.

Hakemlerin Sorumlulukları

Tüm çalışmaların "Körleme Hakemlik” ile değerlendirilmesi yayın kalitesini doğrudan etkilemektedir. Bu süreç yayının nesnel ve bağımsız değerlendirilmesi ile güven sağlamaktadır. Siirt Eğitim Dergisi değerlendirme süreci çift taraflı kör hakemlik ilkesiyle yürütür. Hakemler yazarlar ile doğrudan iletişime geçemez, değerlendirme ve yorumlar dergi yönetim sistemi aracılığıyla iletilir. Bu süreçte değerlendirme formları ve tam metinler üzerindeki hakem yorumları editör aracılığıyla yazar(lar)a iletilir.

Siirt Eğitim Dergisinin editör/ editör kurulu tarafından kabul edilen makalelerin değerlendirme sürecini kabul eden hakemler aşağıdaki sorumluluklara uymakla mükelleftir.

Hakemler, değerlendirilmek üzere gönderilen makale önerisini içeriği konusunda kendilerince yeterli görmedikleri ya da hakeme önerilen değerlendirme süresinde değerlendirme yapamayacaklarını düşündükleri durumlarda, editör bildirilmeli ve değerlendirme sürecinden çekilmelidir.

Hakemlere gönderilen makale önerisi, gizli bir doküman olarak kabul edilmeli ve içeriği hakkında üçüncü kişilere bilgi verilmemelidir.
Hakemler tarafından yapılan değerlendirmeler, yansızlık standartlarına uygun yapılmalıdır. Yazarın kişisel eleştirisinin yapılması uygun değildir. Hakemeler tarafından yapılan görüş ve öneriler, bilimsel ilkelere uygun argümanlarla desteklenmeli ve açık, anlaşılır ifade edilmelidir.
Hakemlere gönderilen öneri makaleleri ile ilgili daha önce yayınlanmış bilimsel araştırmalar, öneri makalesinde yer almadığı durumda hakemler tarafından ilgili çalışmaların öneri makalesinde yer alması istenebilir. Kaynaklardan alıntıların bilimsel ilke ve yazım kurallarına uygun kaynak gösterimleri hakemler tarafından incelenmeli ve hatalı durumlar belirtilmelidir. Öneri makalesini değerlendiren hakemler, daha önce yayınlanmış olan çalışmalar ile öneri makalesi arasındaki benzerlik veya orijinalliği hakkında editör, editör kurulu ya da alan editörlerini bilgilendirmelidir.

Hakemlere değerlendirilmesi için önerilen yayınlanmamış makaleler, hakemler tarafından incelendikten sonra araştırma içeriğine özel veriler veya düşünceler kişisel fayda sağlamak için kullanılmamalıdır. Hakemler değerlendirmek üzere yollanılan çalışmalarda geçen yazar, şirket, kurumlarla fayda veya zarar kaynaklı ilgi çatışmasını dikkate almamalıdır.

Yazarların Hak ve Sorumlulukları

Yazarlar çalışmalarının amacını, önemini vurguladıkları gibi orijinalliğini de belirtmelidir. Dergiye gönderdikleri öneri makalelerinin dergi raporlaştırma standartlarına uygun olmalıdır.

Yazarlar dergiye yayınlanması için önerdikleri makaleyi eş zamanlı olarak birden fazla dergiye yollamamalıdır ve makalenin tamamının orijinal olduğunu belirtmelidir.

Yazarlar, makalelerinde kullandıkları verilerin kaynaklarını metin içi ve kaynakçada yazım kurallarına uygun belirtmelidir.
Siirt Eğitim Dergisine gönderilen öneri makalelerinde yazarlığını üstlenen kişiler, makalenin dizayn, kavramsallaştırma, desen, uygulama ve ya fikirlerin yorumlama sürecinde makalenin oluşumunda önemli düzeyde katkı sunmalıdır. Yazarlar öneri makalesine katkı sunan tüm yazarların isim, iletişimine ilişkin bilgilerini doğruluğunun sorumluluğunu üstlenmiştir.

Yazarlar tarafından gönderilen makalelerin analiz edilmemiş verileri, gerektiğinde editöre sunulabilmesi için saklanmalıdır.
Yazarlar tarafından gönderilen makaleye yönelik bir hata veya belirsizlik fark edilmesi durumunda ilgiyi konu editörlere rapor edilmelidir.

Not: Yazarlar dergimize gönderdikleri makalelerin telif haklarını ve bütün yayın haklarını dergi editör kurulu rızası olmadan geri çekemezler. Bu durum yazarların dergimizin telif haklarının transfer edilmesini kabul ettiklerini gösteren Telif hakkı devir sözleşmesi ile garanti altına alınır. Dergimizin Telif hakkı devir sözleşmesi formuna derginin Formlar ve Şablonlar sekmesinden ulaşabilirsiniz.

Makalelerin gönderim, değerlendirme ve yayınlanma olmak üzere hiçbir aşamasında yazarlardan makale işlem ücreti talep edilmez.